Strikt ansvar för hund samt ersättning för sakskada

Hej jag har två stora problem jag brukar gå ut och promenera i skogen med min hund lollo, lollo brukar aldrig rusa i väg och av den anledningen har jag henne ofta lös i skogen. Men för någon månad sen. Får lollo upp ett mycket ovanligt spår och till min förvåning rusar lollo i väg. Plötsligt står lollo öga mot öga med en älg. Älgen drabbas av panik och rusar ut på en grusväg som ringlar genom landskapet. Älgen kolliderar med en dam som är ute och cyklar. Men hon klarar sig undan med blotta förskräckelsen men hennes cykel blir helt förstörd.

Damen har riktat ansprak mot mig på grund av skadorna på cykeln. Jag vill veta hur stort framgång har hon med sitt ansprak mot mig ? kan hon kräva skadestånd från mig?

Det andra problemet är att för någon vecka sedan promenarde jag med lollo , hon blev träffad av en hagel från ett hagelgevär det visade sig att det var någon kille som var ute och sköt med gevär lollo blev skadad och transporteras till sjukhuset och dom tog ut hagelet så nu sitter jag och vill ha skadestånd hur stort chans har jag till det och vart kan jag gå vidare med det killen lämnade sitt address och mobilnummer.

mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hundägare har du strikt ansvar för allt din hund gör. Det framkommer av 19 § 1 men. Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Det är formulerat så så att den skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, detta även om inte ägaren vållat skadan. I ditt fall innebär det att den kvinna som föll av cykeln troligtvis kommer ha framgång med skadeståndsanspråket gentemot dig.

Vad gäller haglet har du typiskt sett rätt till ersättning för veterinärkostnader och andra utgifter för tillexempel medicin. Det enklaste sättet att bli ersatt för dina utgifter torde vara att spara alla eventuella kvitton och sedan kontakta mannen som sköt för att reda ut frågan. Skulle han vägra betala kan du väcka en skadeståndstalan vid domstol för att få ut den ersättning du är berättigad till.

Jag hoppas det besvarar din fråga.

Med vänliga hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare