Strikt ansvar för hund och medvållande till skada

Min hund blev attackerad för några dagar sedan av en väns hund i deras hem, när jag var dit bjuden på fest.

Jag vet sedan tidigare att den andra hunden inte är så förtjust i andra hundar men det har funkat väldigt bra mellan dom två det senaste halvåret så jag tog av kopplet på min hund och släppte in henne.

Flera människor kom fram och ville hälsa på mig medan jag fortfarande försökte få av mig mina skor och jag tappade därmed uppsikten över min egen hund.

Jag hade ens inte hunnit kliva ur hallen innan jag hör ett skrik och ser att kompisens hund har min hund nedtryckt mot golvet med ett stadigt bett kring hennes hals.

Jag springer fram och försöker hjälpa kompisen som stod vid hundarna att få isär dem vilket vi lyckas med efter ett tag.

Min hund fick fick några hål i nacken samt ett stort jack på insidan av örat och några mindre hål på baksidan av örat.

Nu efter ett par dagar blev det tydligt att ett veteinärsbesök var behövligt då ena såret inte riktigt vill läka.

Jag känner efter att ha läst på om "lag om tillsyn över hundar och katter" att kompisen borde vara ansvarig för dom skador som hans hund orsakade min hund och därmed stå för kostnaden för veterinärsbesök.

MEN hur ser lagen på min roll i det hela, som släppte in min hund i deras hem och för ett kort stund tappade uppsikt över henne?

Bör han stå för mina kostnader eller får jag skylla mig själv som inte hade tillräcklig koll på min egen hund?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är precis som du säger att det är hundens ägare som ansvarar för skadan (se 19 § Lag om tillsyn över hundar och katter). I skadeståndsrätten kallas det för ett strikt ansvar, vilket betyder att en hundägare ansvarar oavsett om denne varit vårdslös själv. Din kompis ska alltså ansvara för kostnaden för veterinärbesöket.

I din fråga anger du att du haft kännedom om att hunden inte fungerat bra med andra hundar och att du släppte din hund lös. Nu vet inte jag hur pass ostabil den andra hunden är. Om det är så att du haft vetskap om att hunden attackerar andra hundar så kan det bedömas som ett medvållande från din sida. Å andra sidan om hunden bara allmänt inte kommer överens med andra hundar, så är det svårt för dig att veta att hunden skulle attackera din hund. Dessutom kan det argumenteras att du förut vetat att din hund fungerat bra med den andra hunden. I vilket fall kan ersättningsskyldigheten för den strikt ansvarig hundägaren jämkas (sättas ned) i fall medvållande skett från den skadelidandes sida (se vidare 6 kap 1 § skadeståndslagen).

Sammanfattningsvis är huvudregeln att en hundägare ansvarar för skada som dennes hund orsakar. Ersättningsskyldighet kan sättas ned, men det beror på i vilken mån man kan anse eller bedöma att du var medvållande.

För mer närmare juridisk rådgivning är du välkommen att ringa till vår telefonrådgivning 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare