Strikt ansvar för hund

Min hund en yorkshireterrier var kopplad i flexikoppel, grannens hund var okopplad från början men när hon såg oss så kopplade hon. Hon varnade att hennes hund inte gillar småhundar , ändå stannar hon och min man o pratar med varandra. Min hund morrar och vill absolut hälsa, helt plötsligt släpper spärren i flexikopplet och då springer hon mot den andra hunden som sliter sig och biter min hund. Hur och vem bär ansvaret ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lagen om över hundar och katter 1§ framgår att hundar ska hållas under sådan tillsyn, med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter, som krävs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Detta spelar sedermera ingen roll om en hund har orsakar någon skada, då det föreligger strikt ansvar för hundar, 19§. Detta innebär att en skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare, även om det inte är ägaren som har vållat skadan. Detta innebär att alla skador som ens hund orsakar, anses man som hundägare, ansvarig att ersätta.

I ditt fall kommer den andra hundägaren att bli ersättningsskyldig för de skador som dennes hund gjorde på din.

Hoppas svaret hjälpte dig, och ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare