Strikt ansvar då hund biter annan hund

Hejsan jag har en hund på 3 månader som blivit biten av en annan vuxen hund. det hände så att min hund smet ut från vår grind till huset när jag öppnade och skulle gå ut. vår granne var utte och gick med sin hund i koppel. min hund är väldigt glad när hon ser andra så hon sprang fram och ville hälsa, ägaren och hunden stannade och lät hundarna hälsa jag skyndade mig fram för att ta min hund men han inte fram fören den anndra hunden bitigt min hund i benet väldigt agresivt. jag fick åka till veterinären och det visade sig att benet var brutet. så jag undrar vem ska stå för veterinär kostnaderna?

Lawline svarar

Hej!

I 19 § Lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150#P19S1 ) anges att en skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Det råder alltså s.k. strikt ansvar för hundägare, vilket innebär att ägaren till den hund som bet din hund ska ersätta din skada, dvs. veterinärvårdskostnaderna.

Värt att nämna är att skadeståndet i vissa fall kan jämkas enligt skadeståndslagens bestämmelser, t.ex. om den som lidit skada varit medvållande till skadan (se https://lagen.nu/1972:207#K6P1S2 ). För att den skadelidande ska anses ha varit medvållande krävs att denne agerat oaktsamt. Det är inte alls säkert att det faktum att hunden smet ut bör ses som oaktsamt av dig.

Huvudregeln är utan tvekan att den andra hundägaren ska ersätta din skada.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare