FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder03/11/2016

Straffskalor för narkotikabrott!

En väninna,har efter 4-5års tid åkt på grovt narkotika brott , hur lång tids frihetsberövade kan d bli tal om?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Eftersom din fråga inte ger mig tillräckligt med information om exakt mängd narkotika och vad det är för typ av narkotika, förutom att din väninna är misstänkt för grovt narkotika brott, så kan jag enbart berätta vad lagen föreskriver och vad för straffskalor som gäller vid olika grader narkotika brott.

Som utgångspunkt är att ju grövre brottet är, ju hårdare straffet blir.

Narkotikabrott av normalgraden: Fängelse i högst tre år.

Ringa narkotikabrott: Böter eller fängelse i högst 6 månader

Grovt narkotikabrott: Fängelse i lägst 2 år och högst 7 år

Synnerligen grovt narkotikabrott: Fängelse i lägst 6 år och högst 10 år

Din väninna riskerar alltså lägst två års fängelse om hon blir fälld för brottet hon är misstänkt för.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Arash GhavamnejadRådgivare