Straffskala för tillgrepp

Om man har stulit saker från affär värde mindre än 1000 vilka straff för man

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vid tillgrepp i butiker där värdet av det tagna normalt är avgörande för rubriceringen är värdegränsen mellan stöld och snatteri numera 1 000 kr. Så om det man tagit från en affär har ett värde under 1000 kr döms man normalt för snatteri. Enligt 8 kap 2 § brottsbalken (1962:700) döms man till böter eller fängelse i högst sex månader.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare