FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/09/2013

Strafföreläggandes laga kraft

Jag har begått ett par brott som jag har erkänt eller till viss del erkänt. Jag vill ändra en av de två brottsrubriceringarna till en annan med liknande straffskala. Kan man be åklagaren att ändra rubreceringen i strafföreläggandet? Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du har erkänt brottet och skrivit under föreläggandet så har strafföreläggandet vunnit laga kraft. Detta innebär bl.a. att åklagaren inte kan ändra brottsrubriceringen.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare