FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/05/2018

Strafföreläggande. Påverka straffet

Hej! För en månad sedan blev jag tagen av polisen när jag hade tagit kokain, och hade 0,35g på mig. Jag erkände allt och har nu fått hem massa papper och det står "målet kan avgöras utan huvudförhandling. Åklagarens påföljdsförslag: 120 dagsböter a 220 kronor. Summa: 26400." Finns det något sätt jag kan påverka böterna eller är det redan bestämt?

När jag satt på förhöret sa polisen att det skulle bli runt 5-10.000, så jag tycker detta känns lite orimligt.

Kan tillägga att jag är 24 år och aldrig haft nått med polisen att göra förut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du har fått är ett s.k. strafföreläggande. Ett strafföreläggande innebär att åklagaren gör bedömningen att det inte behövs hållas en huvudförhandling (rättegång) för att döma någon för ett brott. För att åklagaren ska kunna utfärda ett strafföreläggande krävs att du har erkänt brottet och godtagit strafföreläggandet. Strafföreläggande regleras i 48 kap. i rättegångsbalken. Du kan inte påverka strafföreläggandet, d.v.s. antalet böter och storleken på den, annat än genom att inte godkänna föreläggandet. Då går åtalet till huvudförhandling i tingsrätten.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare