FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/09/2016

Strafföreläggande samt böter vid stöld

Hej. Jag blev tagen för stöld i butiker, av ett värde av ca 7-8000. Erkänt allt. Har bipolär sjukdom så jag var i ett maniskt tillstånd. Gått med på strafföreläggande men vet inte riktigt vad det innebär. Är dömd för stöld 2004. Vad kommer att hända? Om det blir böter, hur mycket kan det bli? Jag är sjukpensionär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett strafföreläggande innebär att åklagaren utfärdar ett straff, villkorlig dom samt böter direkt istället för att väcka åtal och gå till rättegång, se 48:2 samt 48:4 rättegångsbalken. Förutsättningen för ett strafföreläggande är att du har erkänt brottet vilket du redan gjort. Strafföreläggande är relativt vanligt vid brott såsom snatteri och stöld.

Förmodligen är det dagsböter som kommer att dömas ut och dessa fastställs genom 25:2 brottsbalken.

Antalet dagsböter bestäms av brottets svårighetsgrad och kan ligga mellan 30-150 st. (200 st. vid upprepad brottslighet). Varje bots storlek bestäms utifrån den dömdes inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. En dagsbots storlek kan ligga mellan 50-1000 kronor. Minsta totala bötesbelopp är 750 kronor.

Denna bedömning är svår att göra och jag kan tyvärr inte räkna ut hur stor din böter kommer bli i förväg. Om jag skulle gissa på botens storlek skulle jag gissa på 100 kr eftersom du är sjukpensionär och förmodligen har låg inkomst. Antalet dagar beror som sagt på brottets svårighetsgrad men om jag skulle gissa även där skulle min gissning vara mellan 70 - 100 st. Detta är dock som sagt en gissning från min sida.

Hoppas att allt löser sig, om du fortfarande har frågor är du varmt välkommen att återkomma!
Mvh

Lawline RådgivareRådgivare