Strafföreläggande

Vid polisförhör erkände jag försök till stöld hos arbetsgivare. Fick brev att kammaråklagaren beslutat att utfärda straff för villkorlig dom för brott som jag misstänks för. Vad innebär detta?! Jag är tidigare ostraffad och tycker det känns som ett orimligt högt straff för detta?! Pratade med polisen som sa att i de flesta sådana här fall utfärdades enbart böter!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

En åklagare kan meddela ett så kallat strafföreläggande om en misstänkt erkänner ett brott och åklagaren anser att det är uppenbart vilket straff domstolen skulle utdöma vid en rättegång (rättegångsbalken 48:4 st. 2). Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom som har vunnit laga kraft, d.v.s. den kan inte överklagas (rättegångsbalken 48:3 st. 2).

För att ett strafföreläggande ska få verkan krävs att den misstänkte accepterar straffet. Detta görs genom att den misstänkte undertecknar en hemskickad blankett och förklarar att denne erkänner gärningen och accepterar straffet (rättegångsbalken 48:9). Om den misstänkte inte skulle acceptera den villkorliga domen kan denne välja att låta åklagaren väcka åtal. Det innebär att domstolen kommer att pröva fallet. Detta kan leda till att ett annat straff än det åklagaren meddelade i strafföreläggandet utdöms, men det behöver inte bli så.

Du kan därför välja att skriva på brevet du fick hemskickat (och därmed godkänna straffet), eller låta åklagaren väcka åtal.

Jag hoppas detta besvarade din fråga.
Med vänlig hälsning,

Sarah HRådgivare