FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/04/2022

Straffmyndighetsåldern

kan man erkänna brott man har begått som yngre och sedan få ett straff ? jag har till exempel gjort ganska många saker då jag var 11 år fram till den ålder jag har idag (14)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga regleras delvis i brottsbalken (BrB). Inom svensk rätt kan barn visserligen begå brott, men kan inte ådömas någon påföljd/straff.. Detta är först möjligt när personen fyllt 15 år (se 1 kap. 6 §  BrB). Detta innebär att det inte är möjligt att ådömas ett straffrättsligt ansvar för något som man gjort vid 11-års åldern. Istället kan andra samhällsfunktioner bli relevanta, såsom att socialtjänsten som kan kopplas in och utreda livssituationen för barn som begått brott (jfr ex. 5 kap. 1 § socialtjänstlagen).

Om du mår dåligt över det inträffade eller vill prata av dig finns det ett flertal organisationer som kan vara till din hjälp. Ett exempel är BRIS, som går att nås på 116-111.

Skulle det vara så att någon erkänner ett brott i efterhand som personen begått när den varit över 15 år, så blir svaret i frågeställningen något annorlunda. Det centrala då är att avgöra huruvida preskriptionstiden har utgått samt vad det är för typ av brott. Vidare blir det av relevans att undersöka om brottet går att styrka, eftersom ett erkännande avseende ett brottsligt agerande, inte är bindande för rätten (jfr 35 kap. 3 § 2 st. RB)

Sammanfattningsvis kan skrivas att du inte kan ådömas ett straff, i straffrättslig mening, för de brott som du begått vid 11-års åldern. Däremot finns det risk att andra samhällsaktörer, exv. sociala myndigheter kan bli inblandade, och ev. göra en utredning. Avslutningsvis är mitt råd att ta kontakt med någon närstående eller organisation för att diskutera om detta - om du mår dåligt över det inträffade.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare