FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/01/2019

Straffet för stöld på 6000 kronor?

Någon stal 6000kr från mig på en fest hemma hos mig, vad är straffet? om något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om gärningsperson x stjäl 6000 kronor från person y så har denne (förmodligen) gjort sig skyldig till brottet stöld enligt 8 kap. 1 Brottsbalken. Jag vill poängtera förmodligen, eftersom det kan finnas omständigheter som gör att det inte blir fråga om stöld.

Straffet för stöld är fängelse i högst två år. Observera att det inte står någonting om minsta möjliga straff. Det kan därför stanna vid böter. Straffet beror på omständigheterna i det enskilda fallet. För gärningsperson x kommer straffet antagligen stanna vid böter. Det finns olika former av böter, men huvudregeln är att det döms ut i dagsböter. Lägsta antal dagsböter är 30 och högsta antal är 150 (25 kap. 2 § Brottsbalken). Själva bötesbeloppet bestäms av personens inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt.

Jag kan därför tyvärr inte med säkerhet säga vad straffet för gärningsperson x kommer bli, men det skulle exempelvis kunna bli såhär: 50 (antal dagsböter) á 70 kronor (bötesbeloppet) = 3500 kronor i böter. (förhoppningsvis döms ersättning för stulna pengar ut, d.v.s. 9000 kronor).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare