straffet för narkotikabrott

Hej! Blev tagen medans jag var på LSD för ett tag sen har förutom det här blivit tagen för cannabis ca 0,5 gram för ett år sedan och 5 gram för två år sedan. Jag erkände direkt när dom tog mig att jag hade tagit LSD

Jag är 22 år, vad kan jag förvänta mig för straff?

Lawline svarar

Vad är straffet för narkotikabrott?

Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (NSL). Enligt lagen gör den som olovligen innehar, brukar eller tar befattning med narkotika sig skyldig till narkotikabrott. (NSL 1§ punkt 6)

Straffet för normalgraden av narkotika är fängelse i högst 3 år. Är narkotikabrottet att anses som grovt döms istället till fängelse i lägst två år och högst 7 år. (NSL 2 §)
Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i lägst 14 dagar och sex månader.
Straffet för ringa narkotikabrott pga eget bruk– brukar dock alltid vara 30st dagsböter. (se här)

Dagsböterna ska bestämmas till ett visst antal, där minst är 30st och det hösta antalet är 150 st. Antalet dagsböter bestäms utifrån straffvärdet på brottet. Efter antalet dagsböter bestämts, så skall storleken på dem även bestämmas. Storleken varierar från minst 50 kr till max 1000 kr. Beloppet bedöms efter vad som är skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållande i övrigt. Alltså kan det lägsta dagsbotstraffet utgöra 1500 kr ( 30 x 50), och det högsta kan uppgå till 150 000 ( 150 x 100). Om det finns skäl för det så kan även dagsbotens belopp jämkas (25 kap. 2§ Brottsbalken)

Vad blir straffet i ditt fall?
Då jag inte vet exakta mängden LSD du var påverkad av är det svårt för mig att veta om det rör sig om ringa narkotikabrott eller narkotikabrott av normalgraden.

Rör det sig om ringa narkotikabrott brukar som sagt straffet endast bli böter. Är den narkotikabrott av normalgraden så är straffet fängelse i högst 3 år.

När domstolen ska döma vilken påföljd som ska bli aktuell och hur långt straffet ska vara, så gör de en helhetsbedömning och väger in flera olika försvårande och förmildrande omständigheter. Exempel på försvårande och förmildrande omständigheter återfinns i brottsbalkens 29 kap. Att någon har begått brott tidigare utgör en omständighet som kan föranleda att straffet blir högre (se Brottsbalken 29 kap 4§) – vilket kan bli aktuellt i ditt fall, då du angett att du tidigare blivit dömd för narkotikabrott.

I Sverige finns det dock en presumtion mot fängelse, och man försöker så långt det är möjligt att undvika fängelse. (se Brottsbalken 30 kap. 4§)

Exakt vad domstolen skulle komma fram till och vilket brott som blir aktuellt i ditt fall är svårt att svara på, eftersom jag inte har tillräckligt mycket underlag för bedömningen. Jag hoppas dock att mitt svar kan ge en någorlunda vägledning.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare