Straffet för innehav av 100*30mgs Oxycontin

Hej! Vad är straffskalan för Oxycontin? Och går de efter mängden piller eller hur många milligram oxycontin man blivit tagen med? Med andra ord hur bedömer de straffet när det handlar om Oxycontin? Tex vad är straffet om du torskar med 100st 30mgs Oxycontin (3000mg)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Oxikodon (som den verksamma substansen i Oxycontin (OXY)) är narkotikaklassat i Sverige och således bedöms straffet i din fråga enligt straffskalan i 1 § Narkotikastrafflagen. Det domstolen går efter i sin bedömning av straffvärde är bla. mängden hanterad narkotika och hur pass farligt preparatet är i förhållande till andra typer av narkotika och hur det hanterats av innehavaren.

Mängden

Svaret på din fråga i denna del är att det är mängden milligram OXY domstolen går på och inte antalet piller. Mängden milligram brukar beräknas efter antal missbruksdoser den hanterade narkotikan anses motsvara. Det tycks råda viss tveksamhet kring vad som egentligen utgör en missbrukardos av OXY bland Svenska domstolar men räkna med runt 10 mg=en missbruksdos.

Farlighet/hantering

Det råder även här viss oklarhet kring hur farlig OXY är i förhållande till andra droger. Det tycks dock räknas som mindre farligt än exempelvis buprenorfin men rättsläget är som sagt oklart. Gällande hantering kan dock till exempel överlåtelse av tabletter till andra personer ge högre straff än att själv ha tabletterna för eget bruk.

Bedömning i detta fall

I ett tidigare rättsfall hade två personer hanterat 350 tabletter OXY a la 10mg och 150 tabletter OXY a la 20mg vilket domstolen ansåg utgöra drygt 650 missbruksdoser. I din fråga blir det således med samma beräkningstänk 100*30=3000 /10 dvs. en missbruksdos= 300 missbruksdoser (vilket alltså är klart lägre). I samma rättsfall hade en person överlåtit del av sina tabletter till annan medan de andra inte gjort det. Personen som överlåtit tabletterna fick 1 år och 6 månader medan den andra fick fängelse i 1 år.

Straff är alltid svårt att exakt veta då det beror på hur du hanterat denna mängd OXY. Domen ovan bör dock fungera som en fingervisning. Då det är en väsentligt mindre mängd OXY i din fråga än i domen skulle jag bli förvånad om straffet för innehavet i din fråga överstiger ett års fängelse.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare