Straffet för en vuxen vid sexuellt umgänge med 12 årig flicka

Hej

Min son är 21 år och haft en del drogproblimatik, har adhd och add, Han chattade med en 12 årig flicka och dom fattade tycke för varandra. Situationen blev att dom hade intimt umgänge och träffades på nätterna.Bor en par mil ifrån varandra, sonen har bil och körkort. En natt blev min son misshandlad av mamman och pappan till tösen. Ingen av dom förstår allvaret i detta utan träffades igen. Då hotade pappan att ha ihjäl min son. Oavsett sociala medier, säger till att blocka henne/ honom så kan dom alltid nå varandra. Sonen får dock en chans till, nästa gång anmäls han.

Hur ska vi föräldrar få honom att förstå attt det är olagligt. Har ni några tips, råd.

Ha det så bra

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Våldtäkt mot barn och sexuellt utnyttjande av barn

Då din son är 21 år gammal och flickan 12 år innebär det att han begår ett brott ifall han har sexuellt umgänge med flickan. I det fallet att de genomfört samlag eller annan sexuell handling som är jämförbar med samlag, kan sonen dömas till fängelse i lägst två år och högst sex år, 6 kap 4 § 1 stycket brottsbalken (1962:700) (BrB). Är brottet med hänsyn till omständigheterna att räknas som mindre grovt, kan han i stället dömas för sexuellt utnyttjande av barn i högst fyra år, 6 kap 5 § BrB.

Straffet

Om sonen genomfört de sexuella handlingarna med flickan efter att han fyllt 21 år innebär det att den s.k. ungdomsrabatten inte längre är aktuell att tillämpa. Han kommer således att behandlas som en "vuxen" avseende påföljden vid en eventuell fällande dom. Vid påföljdsbestämningen för våldtäkt mot barn råder en presumtion för fängelse (om gärningsmannen är vuxen) eftersom brottets straffminimum om två år är så högt. Om han dessutom haft sexuellt umgänge med flickan flera gånger vid olika tillfällen, blir straffet längre.

Det som därmed skulle kunna vara aktuellt att förklara för sonen är de eventuella straffrättsliga konsekvenserna av hans handlande.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till, med vänliga hälsningar

Victoria StrömRådgivare