Straffet för 0,66 gram kokain

Hej. Blev tagen på krogen med 0.66g kokain. Jag erkände allt från start när jag blev tagen. Jag var inte påverkad. Behövde inte lämna några prover. Nu har jag fått kallelse. Jag är livrädd för fängelse. Då ryker mitt jobb och min utbildning. Jag är ostraffad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att skriva att det är omöjligt att helt förutse exakt vilket straff som du skulle kunna få. Det är alltid en bedömning av alla omständigheter i det enskilda fallet. Jag kan dock ge dig information hur liknande fall har bedömts tidigare.

Om åklagaren åtalar dig kommer målet att gå till domstol.

Att inneha mer än 0,60 gram kokain har i praxis ansetts som ett narkotikabrott av normalgraden.

Straffet för narkotikabrott är fängelse i upp till tre år, 1 § narkotikastrafflagen.

Det som talar emot fängelse i ditt fall är att du tidigare är ostraffad och att du skulle förlora jobbet och din utbildning. En domstol skulle därför kunna komma fram till att straffet skulle bli villkorlig dom och dagsböter istället för fängelse.

Dock är det som tidigare nämnt omöjligt för mig att ge något exakt svar. Vill du ha ytterligare hjälp råder jag dig att kontakta en advokat som kan hjälpa dig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare