Straffbart att filma in på annans tomt?

Hej, vi blir filmade av vår granne, hon står vid tomtgränsen med en mobiltelefon och filmar oss, hon fortsätter fast vi ber henne sluta. Hon har vid flertal tillfällen stått gömd i buskage och filmat vår familj, vi ber henne sluta men hon fortsätter. Vad ska vi göra? Är detta straffbart?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte olagligt i sig att filma någon som befinner sig på sin egen tomt. Dock kan det vara straffbart att upprepade gånger filma någon på det här sättet om den som filmar flera gånger blivit ombedd att sluta, vilket är fallet här. Personen som filmar riskerar i sådant fall att göra sig skyldig till brottet ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken).

Huruvida din granne gör sig skyldig till detta brott eller inte är svårt för mig att svara på utan att känna till alla omständigheter, exempelvis hur många gånger hon har stått och filmat er. Mitt råd till dig är att därför att du kontaktar Polisen på telefonnummer 114 14 och berättar om vad som har hänt.

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare