FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/08/2013

Straffbarhet och skadeståndsansvar

Vilka konsekvenser får jag om jag är 14 år och slår en som är ett år yngre än mig? Hur skiljer dom sig från om jag är 15 och slår en som är fjorton?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du är 14 år och slår någon så kan du inte straffas för detta.
Däremot kan du bli skyldig att betala skadestånd till personen ifråga. Detta innebär att du blir skyldig att ersätta de skador som uppstått till följd av ditt agerande, t.ex. läkarkostnader, inkomstförlust och ersättning för psykiskt lidande. Att bli skadeståndsskyldig är alltså inte samma sak som att dömas för brott.

Gränsen för straffbarhet i Sverige går vid 15 år. Detta innebär att om du har fyllt 15 år och slår någon på ett sådant sätt att det räknas som misshandel så kan du straffas för detta. Exakt vilket straff du skulle få är omöjligt att säga, då det beror på omständigheterna i den enskilda situationen. Det är dock mycket ovanligt att 15-åringar döms till fängelse i Sverige. Mer troligt är att straffet skulle stanna vid böter eller ungdomstjänst.
Du kan dessutom bli skadeståndsskyldig gentemot den som har lidit skada av brottet.

Jag hoppas att dett har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar.

Lawline RådgivareRådgivare