FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2021

straffas man hårdare om offret är barn eller vuxen?

Hur ser straffen kring brott mot barn ut. Får gärningsmannen samma straff av att exempelvis misshandla ett barn som av att misshandla en myndig person om handlingen annars är den samma? Sexualbrott tror jag skiljer sig, det blir strängare straff att utsätta ett barn för sexuella övergrepp jämfört med en myndig, stämmer det? Alltså, hur skiljer sig straffen beroende på brottsoffrets ålder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror helt enkelt på vad det gäller för brott, och det finns som du kanske förstår inget absolut svar. Vissa brott är endast ett brott på grund av att det begåtts mot ett barn, exempelvis barnfridsbrott (4 kap. 3§ brottsbalken). Som du själv nämner så är sexualbrott mot barn särskilda brott, men har inte högre straffskalor, se exempelvis våldtäkt 6 kap. 1§ brottsbalken jämfört med våldtäkt mot barn 6 kap. 4§ brottsbalken. Det som dock skiljer just dessa två brott är främst att presumtionen vid våldtäkt mot barn är att barn inte kan samtycka till samlag eller sådana sexuella handlingar, och därför ställs det inget krav på att gärningen skett mot någons fria vilja.

Förutom just rubriceringsfrågor och den kriminella handlingen enligt ovan, så undrar du om exempelvis en misshandel mot ett barn skulle ge ett strängare straff än en misshandel mot en vuxen person. Detta är också något som beror på. Generellt på påverkas straffet utifrån den skada, kränkning och fara som gärningen inneburit, och vilket motiv man har haft (29 kap. 1§ brottsbalken). Dessa omständigheter är inte särskilt barn-specifika, men här kan det ju av dessa anledningar bli ett strängare straff om gärningen riktats mot ett barn, då skadan kanske är större, och kränkningen likaså. Ett slag i ansiktet på en vuxen person med en viss styrka orsakar kanske inte samma skada som ett slag av samma styrka mot ett barn. Detta kan ju också medföra att en gärning når upp till straffbar nivå av misshandel, när den sker mot ett barn, då det finns krav på viss skada för att dömas för misshandel, där ribban för att nå den skadan såklart är lägre när offret är ett barn än om offret är en vuxen person. Det kan alltså vara lättare att orsaka skada på barn än på vuxna, och därför kan nå brottslig nivå lättare mot ett barn, och dessutom grövre brottslig nivå.

I övrigt påverkas också straffvärdet i skärpande riktning om den tilltalade visat stor hänsynslöshet, utnyttjat någons skyddslösa ställning eller svårighet att värja sig, missbrukat ett särskilt förtroende eller utnyttjat någons oförstånd eller ungdom, eller om brottet varit ägnat att skada tryggheten och tilliten hos ett barn i förhållande till en närstående person (29 kap. 2§ brottsbalken). Av dessa omständigheter finns det ju vissa omständigheter som just behandlar situationer där brottsoffret är ett barn, medan andra mer indirekt påverkas av det. Bland annat kan straffvärdet påverkas av att man misshandlat ett barn i uppfostringssyfte, eller i hemmet där handlingarna är ägnade att skada barnets trygga miljö och förhållande till en förälder exempelvis.

Sammanfattningsvis så finns det en del brott som endast kan begås mot barn, som kanske inte ens hade varit ett brott mot en vuxen person. Då blir man ju på det sättet strängare bestraffad när offret är ett barn, om gärningen inte ens är straffbelagd mot en vuxen. Vidare innehåller 29 kap. brottsbalken omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av brottets straffvärde, och där räknas upp omständigheter som dels inte är barnspecifika, men där straffvärdet indirekt påverkas av att det är ett barn, dels barn-specifika omständigheter som tar sikte på just när offret är ett barn och att straffet därmed kan bli högre. Men som sagt beror det på varje enskild situation och utifrån gärningen i fråga.

Hoppas du har fått några svar på dina frågor! Jag vill passa på att önska dig ett gott nytt år!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare