FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2018

Straffas för brott, trots påverkan av medicin?

Jag undrar om man kan bli dömd för sexuellt ofredande under följande omständigheter. Om man har tagit på någons rumpa då man varit påverkad av mediciner som har en biverkning att öka ångesten. Om man aldrig tidigare har gjort något liknande eller annat brott, om man vid tillfället kände stark ångest och inte kunde tänka klart. Om man aldrig skulle ha utfört handlingen om man inte tagit medicinen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 kap 2§ 1 stycket Brottsbalken (BrB) är huvudregeln att en gärning endast ses som ett brott om den begås uppsåtligen. Av 2 stycket framgår dock att en gärning som begåtts under självförvållat rus inte ska föranleda att gärningen inte ses som ett brott. Denna bestämmelsen säger alltså att en gärning inte ska bedömas annorlunda bara för att personen var påverkad av alkohol eller narkotika. Det finns dock enligt praxis en ursäktande omständighet kallad tillfällig sinnesförvirring som kan åberopas exempelvis om personen för honom fick en så onormal reaktion på alkoholen att det inte kan ses som självförvållat rus och att personen därmed ska gå fri från ansvar trots att gärningen i sig är ett brott. Denna ursäktande omständighet tillämpas dock mycket restriktivt.

Hur det skulle bedömas i ditt fall är svårt att svara på. Mest troligt är att man kan bli dömd för brottet, trots påverkan av mediciner.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare