Straffansvar vid köp av stulen cykel

Hej! Jag tror jag har råkat köpa en stulen cykel och vet vart den jag köpte den av bor för någonstans. Vill anmäla och lämna in cykeln till polisen, kommer jag ändå bli anmäld för häleri?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Straffansvaret för häleri finns i 9 kap. 6 § brottsbalken, vilken du finner här.

Situationen du beskriver aktualiserar den första punkten i nämnda lagrum där det står att:

"(den som) på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott (...) döms för häleri till fängelse i högst två år"

Bestämmelsen beskriver det så kallade "sakhäleriet", alltså då en person köper en sak som exempelvis stulits eller genom något annat brott, tagits från ägaren. En förutsättning är dock att den som köpte det stulna föremålet, hade kännedom om att det faktiskt var stulet. Med andra ord krävs det att du hade uppsåt, vilket jag tolkar det som att du inte hade när du köpte cykeln.

Om du dock tittar i 9 kap. 7 § brottsbalken, finner du bestämmelsen om häleriförseelser. Enligt detta lagrum kan en person dömas till böter eller fängelse i högst sex månader, om den köpt ett föremål utan insikt om att det var stulet, men hade "skälig anledning att anta" att så var fallet (se andra stycket, andra punkten). Vid en bedömning av om en person har "skälig anledning att anta" tittar man på förhållandena vid köpet, vad köparen kände till om säljaren, vad för slags betalning det rörde sig om och så vidare.

Bestämmelsen är till för att hindra att personer som köper till exempel stöldgods ska kunna undgå ansvar genom att hålla sig själva okunniga om varifrån egendomen kommer. Vid ett enstaka köp för privat bruk krävs det att det har funnits särskilda skäl att misstänka att det var stulet. Om allting verkade vara normalt vid köpet, och du verkligen inte hade någon anledning att tro att cykeln var stulen, bör du därför inte dömas för något brott.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare