straffansvar vid befattande av egendom som har frånhänts någon annan vid brott

Hej är det brottsligt att köpa något som man misstänker att det ligger nått brottsligt bakom? Inte att det är stulet. Utan att det finns aningar till brott?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du är inne på, kan man göra sig skyldig till häleri genom att hantera gods som någon annan har kommit åt genom ett brott. Enligt 9:6 st. 1 p.1 Brottsbalken (BrB), som talar om, att den som på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott gör sig skyldig till häleri.

Punkten 1 i bestämmelsen kallas för sakhäleri. Vad detta innebär är att det räcker dels att ta befattning med något som har frånhänts någon annan genom brott, dels att befattningen ska vara ägnat att försvåra ett återställande av egendomen.

Att något ska vara ägnat att försvåra ett återställande, räcker det med att köpa exempelvis stöldgodset, att konsumera det, att överlåta eller pantsätta varan eller att ta emot och förvara det för annans räkning. Dessutom anses utbjudande av stöldgods till försäljning kunna leda till straffansvar (NJA 1976 s. 436).

Förenklat uttryckt gör man sig skyldig till häleri om man innehar pengar eller en sak som har frånhänts någon annan genom brott i ett tidigare led. Det avgörande för frågan om straffansvar blir då att avgöra om saken har frånhänts någon annan genom brott eller ej. Har man en misstanke om att något man är intresserad av att köpa är frånhänt någon annan genom brott bör man försäkra sig om att så inte är fallet genom att be om kvitto eller liknande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Med vänlig hälsning

David AlmRådgivare