FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/06/2014

Fängelse och andra påföljder vid bl.a. misshandelsbrott

Person 1 har olaga hot, misshandel grovt och förstörelse av egendom. Person 2 har misshandel grovt x2. Vad kan det minimala straffet bli?

Lawline svarar

Hej! För samtliga dessa brott kan dömas till fängelse. När du skriver "förstörelse av egendom" så gissar jag att du syftar på skadegörelsebrotten, vilka regleras i 12 kap. brottsbalken (1962:700), BrB. Det allvarligaste brottet torde vara grov misshandel, 3 kap. 6 § BrB. För detta kan man dömas till ett års fängelse som minimum, men observera att man kan dömas till så mycket som sex års fängelse för detta. Observera även att det finns fler påföljder än endast böter och fängelse, nämligen villkorlig dom, skyddstillsyn och överlämnande till särskild vård, 1 kap. 3 § BrB, vilket kan ådömas i stället för ett straff. För olaga hot döms till böter eller fängelse i högst ett år, vilket alltså är ett betydligt mildare straff än vad som gäller för grov misshandel.

Jag saknar kännedom om vem som har rubricerat dessa gärningar, men notera att bara för att polismyndigheten rubricerar gärningarna som exempelvis grov misshandel, så behöver inte detta betyda att åklagare, tingsrätt eller hovrätt gör samma bedömning. Man kanske anser att det handlar om misshandel av normalgraden, 3 kap. 5 § BrB, och för detta brott gäller en annan, lägre, straffskala, nämligen fängelse i högst två år och, enligt 26 kap. 1 § BrB, minst fjorton dagar. Enligt svensk rätt gäller så kallad mängdrabatt, i stället för att bara "plussa på" ett straff per brottslig gärning. Straffet per brott blir därför lägre. När någon döms för flera brott, ska rätten döma till gemensam påföljd för brotten, 30 kap. 3 § BrB.

När två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff, dock minst en månad, har avtjänats ska den dömde som huvudregel friges villkorligt, 26 kap. 6 § BrB. Till sist ska nämnas att vid val av påföljd ska rätten fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Detta finns uppräknat i 29 kap. 5 § BrB och kan vara många saker, exempelvis om den tilltalade förlorar sitt arbete på grund av brottet, om denne frivilligt angett sig eller om den tilltalade efter förmåga sökt förebygga eller avhjälpa eller begränsa skadliga verkningar av brottet.

Lars BålmanRådgivare