FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/11/2018

Straff för unga

Om man är misstänkt för dataintrång och bedrägeri, för ett misstänkt brott som begicks när man var femton år, vilka påföljer blir rimliga eller är värda att ta en titt på?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffskalan för brottet dataintrång är böter eller fängelse i högst två år och återfinns i brottsbalken 4 kap 9 c § (här). Straffskalan för brottet bedrägeri är fängelse i högst två år och det återfinns i brottsbalken 9 kap 1 § (här).

Från det att man fyller 15 år och det att man fyller 21 år har domstolarna speciella regler. Om man döms för brott under den tiden får man inte lika strängt straff som om man var vuxen. Om man är minst 15 år men inte har fyllt 18 finns det särskilda straff som bara är för unga.

Ett straff heter ungdomstjänst och innebär att man får jobba gratis för något som hjälper andra, till exempel på en idrottsklubb. Detta förutsätter ditt samtycke och domstolen bedömer om detta är en lämplig påföljd efter att socialnämnden lämnat ett yttrande över saken.

Ett annat straff heter ungdomsvård. Det innebär att man, om man har särskilt behov av detta, måste följa vissa regler som socialtjänsten bestämt. Det kan exempelvis vara att gå att prata med någon vissa dagar.

Man kan också få böter, det vill säga att man måste betala pengar som straff.

Om man inte har blivit dömd för brott tidigare och är under 18 år kan man få straffvarning. Det används vid brott som inte är så allvarliga, till exempel när man har stulit saker som inte var värda så mycket. Det betyder att det inte händer någonting den här gången, men om man skulle begå brott igen kan man få straff för båda sakerna man gjort.

Vilken påföljd som blir aktuell i just ditt fall kan jag tyvärr inte ge dig något direkt svar på, detta kommer att avgöras av domstolen genom en individuell bedömning utifrån de omständigheter som finns i just detta fall.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare