Straff för stöld i hem

Hej. Jag undrar vad straffet för stöld i hem är. Åklagarn har väck åtal. Personen i fråga har erkänt brottet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Brottet stöld av normalgraden regleras i 8 kap. 1 § brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. Straffskalan för stöld är minst 14 dagars fängelse och kan sedan sträcka sig upp till 2 år. Dock gäller att en inbrottsstöld i ett bebott hem i allmänhet betraktas som ett allvarligt brott med hänsyn till den kränkning av de boendes integritet som gärningen innebär. Således torde brottet grovt stöld kunna aktualiseras enligt 8 kap. 4 § brottsbalken. Straffmininimum för grov stöld är sex månaders fängelse och straffmaximum är sex år i fängelse.

Domstolen har att bestämma den mest lämpliga påföljden för detta brott(under förutsättning att han/hon finnes vara skyldig för brottet i fråga) och det behöver nödvändigtvis inte vara fängelse som i fallet är det mest aktuella. Andra påföljder som kan vara aktuella i detta fall är böter, villkorlig dom eller skyddstillsyn.

Jag vet inte tillräckligt mycket för att göra en precis bedömning och av den anledningen har jag enbart talat om vad som gäller generellt för denna typ av brottslighet. Har Du några andra funderingar är Du välkommen att höra av dig till mig. Jag nås bäst via email: Sabic.92@me.com.

Hoppas Du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare