FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/11/2017

Straff för ringa stöld

Hej! Av dumhet och grupptryck(trakasserier) har jag tagit en vara i en kedjebutik för värde ca 229kr. Jag erkände direkt på plats och blivit förhörd av polisen och de gjorde en anmälan. Jag är 19 år och aldrig gjort ngt sådant. Det var en snabb och oväntat grej och ångrar mig mycket och mått skit dåligt och stressig efter det här. Jag är rädd över att mina föräldrar få veta om detta. Jag kan inte sova på nätterna och är djupt ledsen. Vad händer med mig?

Kommer jag inte att få kunna söka efter jobb längre?

Jag misstänktes till "ringa stöld" och det kommer en åklagare att bedöma min brott. Kommer att det synas i belastningsregistret ? Hur länge? Tack för all hjälp och svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du är 19 år så kommer dina föräldrar inte informeras om vad som har hänt. Däremot kan det komma post till dig från polisen eller tingsrätten som de ju kan se om du fortfarande bor hos dina föräldrar.

Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i upp till sex månader (se 8 kap. 2 § brottsbalken, obs: paragrafen om snatteri som är överst gäller inte längre). Eftersom du bara är 19 år och tidigare ostraffad bedömer jag det som högst osannolikt att du skulle få någon annan påföljd än böter eller villkorlig dom. Det krävs särskilda skäl för att man ska döma en 19-åring till fängelse. En villkorlig dom kan kombineras med böter eller samhällstjänst (se 27 kap. 2-3 §§ brottsbalken). Man anser att böter är ett lindrigare straff än villkorlig dom.

Om du blir dömd kommer det att hamna i ditt belastningsregister. Beroende på vad du får för straff så finns det kvar i registret olika lång tid (se 17 § lag om belastningsregister). Får man böter tas uppgift om domen bort efter fem år efter domen, får man villkorlig dom tas det bort ur registret efter tio år efter domen. Får man fängelse försvinner uppgiften tio år efter att man frigivits.

Du kan absolut söka och få jobb trots en dom, vissa verksamheter som skolor och liknande vill att man lämnar in utdrag ur sitt belastningsregister, men oftast omfattar dessa utdrag sexualbrott och våldsbrott.

Hoppas du känner att du har fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare