FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/06/2018

Straff för ringa narkotikabrott vid andra förseelsen

Hej, jag var på festival i helgen och blev gripen av polisen då dom såg att jag va påverkad, jag hade tagit en del kokain, jag fick pissa och hade nästan ett helt gram på mig. Jag blev för ca 6 månader sedan även dömd till ringa narkotikabrott då jag endast hade pissat positivt och fick då böter. Vad väntar jag för straff nu? Jag är en kille på 22 år och förutom dessa två tillfällen är jag tidigare ostraffad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen narkotikastrafflagen (NSL) och brottsbalken (BrB).

Jag uppfattar det som att omständigheterna i ditt fall aktualiserar ringa narkotikabrott. Jag får dock tillägga att jag inte är nära bekant med praxis gällande arter och mängder av narkotika.

Straffskalan för ringa narkotikabrott är enligt 2 § NSL böter eller fängelse i högst sex månader. Vid valet av påföljd mellan böter och fängelse ska enligt 30 kap. 4 § 2 st. BrB tidigare brottslighet beaktas som ett skäl för fängelse. Enligt min uppfattning är det inte sannolikt att din tidigare brottslighet aktualiserar fängelsestraff, men det är inte otänkbart; detta beror i någon mån på de närmare omständigheterna. Skulle domstolen finna att fängelse är rätt påföljd i ditt fall kommer, enligt min uppfattning, gärningen anses ha lågt straffvärde och du kommer få villkorlig dom för ett kortare fängelsestraff.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare