Straff för ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen

Hej! Jag blev lobbad och på mig hittade polisen en kniv och 5 tabletter Xanor på 1 mg. De hade ett kort förhör med mig och upprättade en anmälan för ringa narkotikabrott och en för brott mot knivlagen, så till frågan vad kan jag få för straff? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Straffet för brott mot knivlagen är dagsböter eller fängelse i högst sex månader, enligt 4 § lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål.

Straffet för ringa narkotikabrott är dagsböter eller fängelse i högst sex månader, enligt 2 § narkotikastrafflagen.

Om du blir dömd för båda brotten finns det en huvudregel inom straffrätten som innebär att du ska dömas till en för brotten gemensam påföljd, enligt 30 kap. 3 § brottsbalken. Eftersom fängelse finns med som en påföljd i båda brotten, kan du dömas till fängelse som ett gemensamt straff för båda brotten. Däremot kommer inte fängelsestraffet att överstiga ett år, enligt 26 kap. 2 § brottsbalken.

Straffet är dock också beroende av din ålder, om du är under 21 år omfattas du av ungdomsrabatten, enligt 29 kap. 7 § brottsbalken. Det innebär att du kan få lägre straff, t.ex. samhällstjänst och dagsböter istället för fängelse.

Eftersom fängelse finns med som straff i båda brotten är det brukligt att frivården gör en personutredning om dig för att avgöra påföljdsfrågan, alltså vilket straff du bör få. Detta regleras i lag om särskild personutredning i brottmål, mm. och i 46 kap. 9 § rättegångsbalken. Frivården kommer då att göra en bedömning om din återfallsrisk och skriva en rekommendation om påföljd, som domstolen sedan kommer att basera ditt straff på. Du kan läsa mer om personutredning här.

Det är väldigt svårt att förutspå vilket straff du kan få utan information om belastningsregister, ålder, inkomst, om det finns förmildrande omständigheter eller andra omständigheter i övrig, men fängelse i mindre än ett år borde vara det högsta straffet på straffskalan. Du kommer även få mer information och ha möjlighet att ställa frågor under personutredningen hos frivården.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare