Straff för ringa narkotikabrott

Hej,

Idag har jag fått kallelse till tingsrätt till den17/4. Jag är stämd mot ringa narkotikabrott. Den 13 dec 2019 har jag köpt 1gram amfetamin och betalat med swish. Finns även registrerat swish betalning från 27sept 2019 då har jag köpt några joint. Allt för eget bruk.Personen jag har köpt detta är stämd mot grovt narotikabrott.

I värsta fall vad kan jag få för det? Tycker ni att jag borde anlita en advokat?

Mvh/ K---e

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Straffskalan för ringa narkotikabrott(2 § Narkotikastrafflagen) är från böter till 6 månaders fängelse. Det är ovanligt att personer döms till maxstraffet, så du kommer troligen straffas med böter om du blir fälld, men fängelse är inte uteslutet. Jag är inte tillräckligt insatt i ditt mål för att avgöra vad som kommer yrkas av åklagaren. Åklagarens yrkande kommer vara det högsta möjliga straffet du kan dömas till.

Angående advokat anser jag att du kan förlita dig på din försvarare som staten utser till dig. De advokater som arbetar med att vara offentliga försvarare har ofta mycket erfarenhet i de frågor som hanteras i mål som dessa. Om du inte har anledning att känna misstro för din advokat tycker jag inte att du ska byta.

Jag hoppas att detta ger svar på dina frågor. Om du har fler hjälper vi dig gärna även i framtiden

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare