Straff för innehav av 145 gram cannabis

Hej,

Vad är det för straff på 145g hasch?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som innehar mellan 50 gram och 5 kg cannabis brukar vanligtvis göra sig skyldig till narkotikabrott av normalgraden. I straffskalan för narkotikabrott av normalgraden ingår fängelse i högst tre år (1 § narkotikastrafflagen).

Det är svårt att säga med säkerhet vilket straff du kommer få, eftersom det är en domstol som ska göra den bedömningen och en helhetsbedömning ska göras. Du bör dock ligga relativt lågt i straffskalan. Regelmässigt ligger straffvärdet för ett innehav av 150 gram cannabis på ungefär 2 månader, men det kan variera beroende på omständigheter i det enskilda fallet.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare