Straff för innehav av 0,78 g kokain

Hej blev tagen för 0,78 g kokain va är straffet jag kommer få först så erkännde jag brottet och sen förnekade jag har fått ett papper att jag ska till tingsrätten i augusti stämmingsansökan

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § narkotikastrafflagen (1968:64) är det högsta straffet för narkotikabrott tre års fängelse. Högsta domstolen har i NJA 2008 s 653 ansett att 0,73 gram kokain räknas som narkotikabrott av normalgraden och straffvärdet motsvarade 14 dagars fängelse, vilket är det lägsta straffet för narkotikabrott av normalgraden. Det är dock väldigt ovanligt att domstolen dömer till endast 14 dagars fängelse. Istället för 14 dagars fängelse fick gärningspersonen i rättsfallet en villkorlig dom och 90 dagsböter.

När domstolen bedömer om du ska dömas för ansvar till brottet krävs det att åklagaren kan bevisa att du har begått brottet uppsåtligen, dvs. att du varit medveten om vad du gjorde. Det finns också både förmildrande omständigheter och försvårande omständigheter som kan tas hänsyn till. En försvårande omständighet kan vara om du hade avsikten att sälja vidare kokainet, vilket kan leda till strängare straff än om du endast hade avsikten att använda det själv. Om du tidigare varit straffad kan det också försvåra ditt straff, och om du är ostraffad kan det leda till ett mildare straff.

Det finns alltså flera omständigheter som domstolen har att ta hänsyn till när de bestämmer straffet; det är mer än bara antalet gram av narkotika. Därför kan jag inte svara på exakt hur långt straff du hade fått, men i praxis motsvarade straffvärdet som sagt 14 dagars fängelse (som omvandlades till villkorlig dom och dagsböter).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare