FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/08/2019

Straff för (eventuell) grov stöld av cigglimpor

Hejsan, nu är det så att jag har "tagit ut" några tomma kartonger från mitt jobb. De har fångat mig på kameran och påstår att jag har stulit massa cigg limpor vilket absolut inte stämmer. De påstår att värdet är 330 tusen kronor enligt saldot, som saknas. På kameran kan man se tydligen att jag "smugglar" ut kartongen men man kan inte se några limpor inne i den, inga tecken heller på att kartongen är "full".

Aldrig begått brott innan och jobbat sen 17 års årdern, 23 nu.

De påstår att en anmälan för grovstöld har upprättat. Vad kan straffet bli? För att ha smugglat ut tomma kartonger (min berättelse) mot deras att jag har "snott massvis med limpor".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Visar det sig att "deras" berättelse stämmer bör värdet på cigglimporna (330 000 kr) vara tillräckligt för att du ska bli dömd för grov stöld 8 kap 4 § BrB. Gränsen för grov stöld går vid dryga fem prisbasbelopp, alltså cirka 230 000 kr. Blir du dömd för grov stöld kan det föranleda ett fängelsestraff på allt mellan sex månader och sex år.

I ditt fall skulle även annan påföljd kunna göras gällande om brottet bedöms ha ett straffvärde på under ett års fängelse (tex. sex månader). Din ålder och faktorer som att du är sedan tidigare ostraffad kan leda till att du därmed "slipper" fängelse. Det faktum att du jobbat sedan 17 års ålder torde dock inte spela någon roll i sammanhanget. Alltså, om rätten anser att ditt brott exempelvis har ett straffvärde på sex månaders fängelse kan du istället för fängelse dömas till exempelvis villkorlig dom eller skyddstillsyn och således slippa fängelse helt.

Visar det sig däremot att din berättelse stämmer har du knappast begått någon brottslig gärning och således följer heller inget straff på din gärning att "smuggla ut tomma kartonger".

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare