FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/05/2019

Straff för en 16-åring misstänkt för bedrägeri

Hej, det är så att jag är misstänkt för bedrägeri och summan ligger på 200kr! Det har hänt en gång! Vad kan hända? Kommer jag få något straff är jätte orolig då jag är 16år!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Straffet bör vara böter

Om det kan bevisas att du gjort dig skyldig till bedrägeri på ett belopp på 200 kr kommer du på grund av det låga värdet dömas för ringa bedrägeri. (9 kap. 2 § brottsbalken). Eftersom det handlar om ett lågt belopp är det sannolika straffet ett lägre bötesbelopp. För att dömas till andra ungdomsstraff, som exempelvis ungdomstjänst eller ungdomsvård krävs att straffet antingen motsvarar ett högre bötesbelopp eller ett längre fängelsestraff. Det bör inte vara aktuellt i ditt fall.

Storleken på böter

För myndiga personer med låga inkomster kan ett vanligt straff för ett ringa bedrägeri vara 1500 kr. (30 dagsböter gånger 50 kr). Eftersom du är under 18 år kan dock bötesbeloppet sänkas med hänsyn till din unga ålder och för att du eventuellt saknar någon större inkomst. (27 kap. 7 § brottsbalken).

Jag hittar liknande fall där bötesbelopp sänkts till 900 kr på grund av den dömdes låga ålder. Vad du exakt skulle kunna få betala i böter kan jag inte svara på. Det finns dock en möjlighet att domstolen kommer ta hänsyn till att du är under 18 år och därför sänka ett eventuellt bötesbelopp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare