FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/04/2016

Störsändare

Hej,

Är så kallade "Cell Phone Jammers" (enheter som blockerar GSM/3G/4G) lagliga att använda i Sverige?

Lawline svarar

Sådana typer av störsändare får endast innehas av vissa myndigheter som givits tillstånd av Post- och telestyrelsen, exempelvis Försvarsmakten. För övrigt är det helt förbjudet i Sverige vilket framgår ur 3 kapitlet 14 § i lagen om elektronisk kommunikation i samläsning med 13 § i förordningen om elektronisk kommunikation.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare