Störningar i bostadsrätt som skäligen kan tålas

Hej!

Vi har nyligen köpt en liten 1:a i en bostadförening (inte bostadsrättsförening) i centrala Stockholm där vår vuxna dotter bor. Det visade sig redan första dagen att lägenheten ligger vägg i vägg med en mycket ljudkänslig och ilsken granne. Han hänsvisar till föreningens stadgar om att "det ska vara lugnt efter kl 22". Huset är gammalt och lyhört med balkonger mot gården. Detta innebär att därmed att man måste vara knäpptyst i vår lägenhet på kvällarna. Att ta hem vänner eller någon enstaka gång ha fest är inte att tala om, eftersom "Det ska vara tyst efter kl 22."

När hon vid ett tillfälle ändå hade några vänner hemma klev han självmant in lägenheten (dörren var inte låst) skrek och svor. De spelade inte musik utan satt och pratade, vilket hördes genom den tunna väggen.

Situationen är ohållbar och vi vill därför höra vad lagen säger? Kan en bostadsförening enligt stadgarna kräva tystnad från kl 22 varje dag, vilket i så fall innebär att lägenheten inte kan användas för något socialt liv alls på kvällarna? Det lite lösa uttrycket "att inte störa sina grannar" innebär i vårt fall – i ett lyhört hus och extremt ljudkänslig granne, att man inte kan leva ett normalt liv i hemmet. Stort tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga kommer att besvaras med hjälp av bostadsrättslagen (BRL) eftersom din situation handlar om en bostadsrätt.

Störningar

Störningar i bostadsrätter regleras i 7 kap. 9 § BRL. Bostadsrättsinnehavaren har en skyldighet att inte orsaka sina grannar störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Det kan vara svårt att avgöra vilka störningar som skäligen bör tålas. Vid bedömningen av vad som skäligen bör tålas utgår man från den allmänna uppfattningen. Vissa lindrigare störningar som är vanligt förekommande ska accepteras och bör skäligen kunna tålas. I bedömningen av vad som bör tålas och inte tar man inte hänsyn till hyresgästernas individuella situation som till exempel extra ljudkänslighet.

Enligt lag finns det inga regler om när det måste vara tyst. En bostadsrättsförening kan dock upprätta vissa trivselregler som exempelvis att det måste vara lugnt från och med klockan 22:00. Det betyder dock inte att man inte ska kunna prata normalt efter den tiden och att det ska vara knäpptyst.

I ditt fall

I ditt fall verkar ni inte ha orsakat sådana störningar som inte skäligen kan tålas. Att kunna sitta och prata i vanligt tonläge är normalt och bör därför bedömas som något som kan tålas. Extra ljudkänslighet hos din granne ska inte beaktas. Fester efter klockan 22:00 och in på nätterna skulle däremot kunna bedömas annorlunda.

Det din granne skulle kunna göra är att istället försöka prata med er och på så sätt komma fram till en lösning. Det verkar dock inte fungera så därför skulle jag rekommendera er att hänvisa honom till bostadsrättsföreningen. Föreningen ska då göra en bedömning av störningarna och av situationen. Skulle störningarna bedömas som allvarliga så har föreningen en skyldighet att se till att störningarna omedelbart upphör enligt 7 kap. 9 § 2 st. p.1 BRL. Utöver detta skulle även ni kunna kontakta föreningen och förklara problemet angående att ni inte kan leva ett normalt liv och att er granne kliver in i lägenheten ovälkommen på grund av att han upplever störningar när ni pratar normalt efter klockan 22:00. Föreningen borde då kunna hjälpa er att reda ut konflikten med er granne och göra en bedömning i just er situation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare