FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/11/2013

Storleken på dagsböter och omedelbarhetsprincipen

Hejsan. Jag var idag på rättegång gällande : #ringa narkotikabrott. samt #ringa dopingbrott. Detta för innehavet av 5 stycken tabletter av olagligt dopingpreperat, proverna visade negativt på både fallen. Åklagaren yrkade på 70 dagsböter vilket enligt min teori skulle landa någonstans på 2000 kr? Nu undrar jag om det finns något sätt för mig nu i efterhand att påverka vilket beloppet blir då jag är studerande och har utgifter. Jag tjänar ca 2500 i månaden och har utgifter skriftligt på ca 1200 i månaden. Kan jag skicka ett brev till tingsrätten för att dom ska ta hänsyn till att jag ska klara av att ta mig till min utbildning etc denna månaden ?

Lawline svarar

Hej!

Regler om straff hittar du i Brottsbalken (BrB) se https://lagen.nu/1962:700.

Enligt BrB 25 kap 2§ så ska storleken på varje dagsbot bestämmas utefter vad som är skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt men varje bot ska minst uppgå till 50 kr. Det finns visserligen en möjlighet för domstolen att jämka dagsboten så att den blir lägre om det finns särskilda skäl men det krävs ganska mycket för att en sådan jämkning ska göras (se NJA 1996 s.195). Lägre än 50 kr är alltså knappast troligt så om du döms till 70 dagsböter så kommer du minst att få betala 3500 kr.

Det är emelertid inte möjligt att påverka straffbedömningen efter att huvudförhandlingen avslutats eftersom domen ska grundas på vad som förekommit under huvudförhandlingen. Det följer av den så kallade omedelbarhetsprincipen i Rättegångsbalken 30 kap 2§.

Det man kan göra är att överklaga till hovrätten. Eftersom du har så låg inkomst så kommer förmodligen varje dagsböter att bli 50 kr och som sagt så blir den knappast lägre. Det som går att påverka är antalet dagsböter du får. Det bestäms dock utefter hur grovt brottet är, inte dina ekonomiska förhållanden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare