Störande grannar på nattetid, vad kan jag göra?

Hej,

Vi bor i en bostadsrätt och har grannar ovanför oss som stör oss rätt mycket.

Det vi funderar över är just deras aktiviteter på nätter. Ibland kan de vara upp från 12 på natten fram till 02-03 på natten och gå fram och tillbaks, öppna garderober och byrålådor osv, vilket hörs väldigt väl ner till oss.

Det är inte bara någon som går upp och går på toaletten eller till köket o dricker vatten, utan de utför uppenbarligen någon form av aktivitetet där uppe som innebär att de vandrar fram och tillbaks.

Vi kan förstå att man måste få röra sig fritt dagtid i sin lägenhet, men däremot att schemalägga såna här aktiveter som pågår långt in i natten känns som de borde vara orimligt med tanke på hur mycket det påverkar oss negativt.

Vad tror ni, har vi rätt på vår sida att klaga på detta? Det sker ganska regelbundet också, iaf några gånger i månaden.åå

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni bor i en bostadsrätt blir Bostadsrättslagen (BrL) tillämplig. Enligt 7 kap. 9 § BrL ska bostadsrättshavaren vid användning av lägenheten se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Vid en bedömning av vilka störningar som skäligen bör tålas utgår man från den allmänna uppfattningen. I flerfamiljshus måste man tåla en viss grad av störningar, bedömningen görs utifrån varje enskilt fall och det är därför svårt att avgöra vad som anses vara en accepterad nivå av störande moment. Dock är gränsen för vad som bör tålas lägre under natten; en bostadsrättsförening har normalt ordningsregler som ska följas och i dessa skriver man ofta att det ska vara tyst på nattetid.

Mitt tips är att prata med grannen och förklara er situation. Jag råder er dessutom att upprätta en "störningsdagbok" där ni antecknar varje störning, vilken tid på dygnet den sker och till vilken grad; det är alltid fördelaktig om du kan bevisa att grannen fört oljud. Om störningarna fortsätter har du alltid rätt att framföra dina klagomål till styrelsen, de har en undersökningsskyldighet och ska ta situationen på allvar.

Jag hoppas det löser sig och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare