Stöld/snatteri, belastningsregister och körkortstillstånd

Hej jag är 20 år gammal och har blivit anmäld för ett stöld brott för 3 smink produkter från en butik. Jag har inget i mitt belastningsregister. Jag undrar om jag skulle bli dömd för brottet hur det skulle påverka mig och vad jag kommer bli dömd för ? Om jag skulle börja jobba på förskola och man måste lämna in belastning register själv , skulle det synas vad jag är dömd för stöld brott ? Eller om villkorlig dom? Jag håller även på med körkortet och ska ta den snart. Jag undrar om mitt körkortstillstånd kan bli återkallat eller körkort ? Och om jag kommer få spärrtid hur länge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag kan dessvärre inte säga hur du kommer att bli dömd, men jag kommer kort gå igenom skillnaden mellan stöld/snatteri. Du hittar de aktuella brotten i Brottsbalken, här: https://lagen.nu/1962:700#K8

Stöld hittar du i 8 kap. 1 § och snatteri hittar du i 8 kap. 2 §. Skillnaden mellan brotten är framförallt värdet på det stulna. Om värdet av det stulna är under 1000kr är det tal om snatteri snarare än stöld. Straffet för snatteri kan vara böter eller upp till 6 månaders fängelse samt för stöld, fängelse upp till två år. Det kommer naturligtvis inte vara aktuellt med fängelse i det här fallet. Då det rör sig om tre smink-produkter kan jag tänka mig att värdet är under, eller inte särskilt mycket högre än, 1000kr och att snatteri då ligger närmast till hands. Det vanligaste straffet vid snatteri-brott är böter, vilket skulle göra att du blir bokförd i belastningsregistret i fem år (se https://lagen.nu/1998:620#P17S1 17§ 9p.). Även en villkorlig dom blir införd i belastningsregistret, men i tio år (17§ 4p.).

3 kap. 2 § (https://lagen.nu/1998:488#K3) i Körkortslagen tar upp den lämplighetsprövning som Transportstyrelsen gör. När det gäller ditt körkortstillstånd kommer detta brott med största sannolikhet inte göra att du får ditt tillstånd återkallat. Men vid grövre brott, samt inte minst trafik/nykterhetsrelaterade-brott, kan det bli mycket problematiskt att få körkort.

Hoppas detta varit till hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare