Stöld ur dödsbo

Min mors sambo har dagarna efter dödsfallet tagit ut alla kontanter/pension (dels genom hennes bankomatkort och en överföring ) som kom från försäkringskassan dagen efter dödsfallet . Tidigare haft fullmakt sköta ekonomin då hon var hindrad pga sjukdom. Vägrar återbetala . Vad gör jag ?

Dotter

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

Det sin mammas sambo har gjort är närmast att beteckna som stöld enligt 8:1 Brottsbalken. När din mamma dog tillföll hennes egendom dödsboet och hennes medel ska förvaltas av dödsboet fram tills dess att de delas ut till arvingarna. En sambo har ingen arvsrätt och han är därför ingen dödsbodelägare, så länge det inte finns ett testamente som testamenterar egendom till honom. Hursomhelst förvaltas dödsboet av samtliga dödsbodelägare tillsammans. Vilket betyder att alla ska vara överens om eventuella uttag ur dödsboet.

Det du får lov att göra är helt enkelt att polisanmäla din mammas sambo om han inte vill lämna tillbaka pengarna. Självklart är det bra att föra en dialog med honom först där du förklara för honom att detta är stöld och om han inte lämnar tillbaka måste du göra en anmälan.

Jag hoppas det var svar nog på din fråga.

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare