Stöld och snatteri - privilegiering eller inte?

Kan man dömas för att tillsammans och i samförstånd ha snattat eller blir det per automatik planerat och därigenom stöld då oavsett summan på det tillgripna godset?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Först kan det vara värt att uppmärksamma betydelsen av vissa begrepp.

Snatteri är stöld som är ringa brott. Ett visst värde är inte nödvändigtvis avgörande, men brukar få stor betydelse. Gränsen anses gå kring 1000 kr. Men även om det tagnas värde understiger detta belopp finns vissa andra i praxis försvårande omständigheter som gjort att gärningen likväl klassifierats som stöld. Jag anser att det inte är omöjligt att en viss planering inför brottet kan utgöra en försvårande omständighet, men den omnämns inte som en sådan i den litteratur som finns på området.

Tillsammans och i samförstånd el. dyl. är ett uttryck som ofta förekommer i stämningsansökningar och domsmotiveringar, i samband med medverkansbrott. Tidigare skrevs ofta tillsammans och i samverkan, men samförstånd är ett bättre ordval eftersom det som krävs är att den ene är införstådd med vad den andre gör. Sålunda har det angivna uttrycket inget som helst att göra med att ett brott föregåtts av viss planering.

Efter att ha rett ut dessa begrepp hoppas jag att det blir lättare att ta till sig svaret. Svaret på din fråga är i princip jakande, dvs man kan dömas för snatteri trots att detta skett "tillsammans och i samförstånd", som alltså inte är synonymt med att brottet föregåtts av viss planering. Även om viss planering förekommit är det ändå osäkert om det hade blivit stöld om värdet understigit 1000 kr, eftersom den omständigheten regelmässigt inte omnämns som en relevant försvårande omständighet. Enligt min mening finns dock god anledning att anta att det mycket väl kan påverka bedömningen i negativ riktning.

Lawline RådgivareRådgivare