Stöld från dödsbo

Får en dödsbodelägare av fem gå in i ett låst förråd och plocka med dig han tycker är hans? När en förälder delar alla saker från mammas dödsbo så borde väl alla våra med och dela upp. Vår advokat i dödsboet ha d inte godtaget de. Men bror ghotfr d ändå

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är korrekt som du säger, det ska fördelas lika mellan samtliga dödsbodelägarna den egendom som finns i dödsboet. Tills så skett är dödsboet ägare till egendomen, som egen juridisk person. Precis som en annan juridisk person, såsom kanske ett aktiebolag, så kan man stjäla från dessa. Stöld är ett brott och regleras i 8 kap 1 § Brottsbalken. I detta fall är det tydligt att alla rekvisiten är uppfyllda, dösbodelägaren har tagit något som inte är hans utan tillåtelse att göra så, och han har gjort detta med meningen att det ska bli hans.

Sålunda så kan han tvingas att lämna tillbaka egendomen han tagit, antingen genom att ni med detta i åtanke frågar honom att lämna tillbaka egendomen tills den kan fördelas på korrekt sätt. Skulle han inte gå med på detta kan ni påkalla åklagares uppmärksamhet, vilket också kan fungera som påtryckningsmedel så att ni inte behöver gå till process. Det går också att på egen hand föra vissa brottmålstalan eller en göra en vanlig stämningsansökan vid allmän domstol, men detta är en långsam och kostsam process som ni gör bäst i att undvika i största möjliga mån.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp, skulle ni ha fler frågor är du åter välkommen till Lawline!
Mvh

Björn GunnarssonRådgivare