Stöld från bostad med lånad nyckel

Hej. För ca 1 månad sedan gick min syster hem till mig med mina nycklar (som hon vägrat att lämna tillbaka). Hon stal saker från mitt hem till ett värde av ca 6000kr av vad jag hittills upptäckt . Hon har erkänt detta för en familjemedlem och kräver nu 2000kr för att lämna tillbaka mina saker. Jag ska snarast polisanmäla henne. Vad blir rubriceringen samt möjlig påföljd? Känner mig så otroligt kränkt, rädd och illa tillmods pga detta. Tack för svar. Mvh Anne

Lawline svarar

Hej!

För det första skall jag notera att det inte rör sig om ett inbrott eller liknande, men att det naturligtvis kan vara fråga om hemfridsbrott (4 kap. 6 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700) trots att din syster hade dina nycklar. Framförallt hade hon ju vägrat lämna tillbaka dem, och man kan därför inte påstå att hon skulle ha din tillåtelse att gå in i lägenheten.

När det gäller huvudsaken, rör det sig antingen om stöld eller egenmäktigt förfarande (Dessa regleras i 8 kap. 1, respektive 8 §§ Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#A2). Din syster har utan din tillåtelse tagit saker av dig. Stöld kräver även tillägnelseuppsåt, det vill säga att man har tagit sakerna med syfte att i någon mening göra dem till sina. Eftersom hon tydligen kräver pengar för att lämna tillbaka sakerna och i varje fall inte lämnar tillbaka dem, kan man nog hävda att hon har tillägnat sig dem. Frågan är om hon hade uppsåt att göra detta då hon tog sakerna, men detta verkar sannolikt. Det blir dock en bevisfråga. Om sakerna är värda åtminstone runt 6000 kr, är det för övrigt klart över gränsen för snatteri. Det skulle till och med kunna ses som grov stöld, eftersom det skett genom intrång i din bostad och genom ett allvarligt missbrukande av ditt förtroende.  När detta bedöms beaktar man säkert framförallt att det rör sig om en ganska stark integritetskränkning, som orsakat obehag. Hemfridsbrottet kommer i varje fall sannolikt att "konsumeras" av stölden, och därmed ingå när man bedömer hur grov stölden är.

Om din syster inte hade tillägnelseuppsåt, rör det sig som antytt istället om egenmäktigt förfarande. Detta är ett mindre allvarligt brott, men även detta kan komma att anses som grovt på grund av intrånget.

Som sagt är min bedömning att det är fråga om stöld. Om detta är vad rätten kommer fram till kan det handla om fängelse i upp till två år. Om stölden kan anses vara grov, gäller istället att fängelse mellan sex månader och sex år är aktuellt.

Om brottet nu ändå skulle vara egenmäktigt förfarande,  blir det fråga om böter eller fängelse i upp till sex månader. Grovt egenmäktigt förfarande kan ge fängelse i upp till två år.

Jag kan inte, åtminstone inte utan mer information, svara på exakt vad påföljden skulle bli, men i skärpande riktning kan rätten beakta intrånget vid stölden, i kombination med att 6000 kr kan vara en mycket stor summa i sådana här situationer. På samma gång kommer det dock att tas hänsyn till exempelvis sannolikheten att din syster begår fler brott. Det kan därmed till exempel bli aktuellt med villkorlig dom istället för fängelse om det saknas anledning att anta att hon begår fler brott. Villkorlig dom innebär att gärningsmannen slipper fängelse, men den kombineras ofta med böter och kan i efterhand omvandlas till fängelse under vissa förutsättningar.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och lycka till!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare