FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/11/2016

Stöd som förälder till 15-åring

Hej! Jag har en son som är 15 år. Jag har haft ganska så mycket proplem med honom ett tag, och jag har kämpat och kämpat. Känner nu att jag orkar faktiskt inte mer, har delad vårdnad men hans pappa hör sällan av sig och min son är aldrig där, hur kan jag göra om jag känner att det borde vara bättre både för honom och mig om han blev omplacerad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du känner att du behöver hjälp som förälder och vårdnadshavare till din son kan du vända dig till socialtjänsten i din kommun. De kan vägleda dig och där kan du ansöka om bistånd för att få insatser för att hjälpa dig och din son.

Socialtjänsten kan lämna bistånd till insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) eller ansöka hos förvaltningsrätten om tvångsinsatser enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

Det är svårt för mig att veta hur er situation ser men ett av de alternativ som socialtjänsten kan bevilja bistånd för är insatsen kontaktperson om din son har social problematik och din son samtycker till den insatsen enligt 3 kap. 6 b § SoL. En kontaktperson är som en "vuxen-kompis" som ska stötta den unge. Socialtjänsten kan också bevilja bistånd för att din son ska bo hos ett familjehem om de bedömer att det behövs, detta enligt 4 kap. 1 § SoL. Eftersom din son är 15 år kommer han själv behöva samtycka till insatser enligt SoL. Om han inte skulle göra det och socialtjänsten bedömer att han utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende ska de ansöka hos förvaltningsrätten om att han ska beredas vård enligt 3 och 4 §§ LVU.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare