Stipendier och bedrägeri

Om jag som student vill söka stipendium, men har för höga tillgångar. Kan jag då skicka penarna till mina föräldrar, som en vanlig banköverföring (antar att det räknas som en gåva utan krav). Säg att jag då får stipendiet och 5 år senare så skickar mina föräldrar tillbaka pengarna. Är det ett lagbrott eller är det möjligt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

De flesta straffrättsliga regler finner du i brottsbalken, BrB (här).

Jag tror eventuellt att åklagare skulle kunna väcka talan om bedrägeri för det förfarande du beskriver. Bedrägeri innebär att man genom vilseledande, det vill säga genom att framkalla eller förstärka en felaktig uppfattning hos en annan, vilseleder denne till en förmögenhetsöverföring. Ifall det skulle vara bevisat att du gjorde överföringen för att du visste att du annars inte skulle få stipendiet, skulle detta alltså kunna kvalificera sig som bedrägeri (se 9:1 BrB). Observera att det kan vara otillåtet även ifall du inte faktiskt får stipendiet, eftersom försök och förberedelse till bedrägeri är självständigt kriminaliserade gärningar (9:11 RB). Den något lindrigare regeln om oredligt förfarande skulle också kunna bli aktuell (9:8 RB).

Ifall stipendiet beslutas av en statlig myndighet så som studiestödsnämden kan bidragsbrottslagen också vara tillämplig (här).

Hoppas att svaret är till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare