Står jobbet för tilläggsavgift inom kollektivtrafiken

Hej, det är nämligen så att jag fick en tilläggsavgift (böter) ifrån SL kontrollanter i tisdags. Händelsen var den som att jag åkte med jobbet på en grupp resa, vi köpte en reskassa och vi var 3 stycken som åkte på samma biljett alltså att vi köpte biljett för 3 personer på samma kort. Jag kliver av en station före mina kollegor eftersom jag bor där, går upp till spärrarna och där står kontrollanter och jag får böter fast än att jag förklarade för dem hur det ligger till. Biljetten var med min kollega som fortsatte vidare med tunnelbanan. Jag överklagade SL det hjälpte inte jag gjorde en bestridande hjälpte inte heller, jag måste betala boten.

Min fråga lyder: står jobbet för boten eftersom det var under arbetstid eller måste jag själv personligen stå för den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har tolkat din fråga som att du undrar om din arbetsgivare står för tilläggsavgiften som drabbade dig då du hoppade av tunnelbanan i tisdags.

Regler kring arbetsgivarens skyldigheter gentemot arbetstagaren finns huvudsakligen i LAS (lagen om anställningsskydd) och MBL (lag om medbestämmande i arbetslivet), men även i andra regleringar.

Till att börja med ska jag konstatera att stora delar av arbetsrätten är dispositiv, vilket innebär att reglerna kan avtalas bort. Kolla vad som står i ditt anställningsavtal gällande resor för arbetet. Om det inte är specifikt reglerat i ditt anställningsavtal så kan det vara reglerat i ditt eventuella kollektivavtal.

Vanligtvis står arbetsgivaren för resor på arbetstid för arbetsgivarens räkning. Detta innebär att din arbetsgivare med stor sannolikhet kommer att stå för biljetter eller liknande som ni betalade för att kunna åka med SL. Huruvida din arbetsgivare kommer att stå för den tilläggsavgift som du drabbades av till följd av att du inte hade biljetten med dig på vägen ut från tunnelbanestationen är osäkert. Det finns ingen lag som säger att arbetsgivaren måste ersätta dig för tilläggsavgiften, utan detta regleras vanligen i avtal.

Mitt råd till dig är att prata med arbetsgivaren, kolla ditt anställningsavtal och ditt kollektivavtal. Vissa arbetsplatser har även ett så kallat "resereglemente" som reglerar hur du som arbetstagare blir ersatt för olika resor inom tjänsten.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare