FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Står avsändaren för risken om ett meddelande inte kommer fram alls?

Avtalsrätten ?

Den generella utgångspunkten inom avtalsrätten är att avsändaren står för risken för att hanns meddelande inte kommer fram i rätt tid eller på rätt sätt.

Jag utgår ifrån att det är sant.

Min fråga är: gäller det även alternativ: meddelande inte kommer fram alls ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt i att utgångspunkten är att avsändaren står för risken för att meddelandet inte kommer fram i rätt tid eller på rätt sätt. Detta innebär att avsändaren bär risken för att meddelandet kommer fram för sent eller försvinner exempelvis i posen.

Svaret på din fråga är följaktligen att avsändaren bär risken även när ett meddelande inte kommer fram alls.

Tveka inte att höra av dig till oss vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare