FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/11/2016

Stämningsmöjligheter för privatperson

Kan jag som privatperson stämma Volkswagen för falsk marknadsföring av sina dieselmotorer efter skandalen. Vi i Sverige får ingen kompensation alls jämfört med i USA där man får pengarna tillbaka plus 20% av bilens nyköpta pris. Kan man stämma Volkswagen och säga att vi i Svergie ska behandlas på samma sätt som i USA. Vad skulle kostnaderna vara att stämma detta företag, skulle risken bli stor att jag förlorar? De har ju bevisligen gjort sig skyldig till falsk marknadsföring.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med är min kunskap om det amerikanska rättssystemet bristfällig, men det skiljer sig definitivt från det svenska. I Sverige kan du välja att stämma i domstol, men för att nå framgång måste du kunna visa att du har orsakats skada (i detta fall ekonomisk skada). Till skillnad från i USA kan vi i Sverige, som huvudregel, inte få ersättning för mer än vår faktiska skada, således kommer samma resultat som i USA sannolikt inte att uppnås. Privatpersoner kan välja att stämma företag i domstol, men det medför risker. Dels måste den faktiska skadan bevisas, dels riskerar privatpersonen att stå för samtliga ombudskostnader (både egna och motpartens) vid en eventuell förlust, vilket kan bli en mycket dyr historia.

I Sverige finns det fler vägar att gå än att stämma privat. Du kan välja att anmäla företag till Konsumentverket och sedan kan Konsumentsombudsmannen (KO) välja att väcka en process för konsumenterna om de anser det vara berättigat. Du kan även välja att ansluta dig till en grupptalan, d.v.s. att flera drabbade parter gemensamt väcker talan, vilket minskar er ekonomiska risk.

En möjlig utgång i en process är inget jag vågar sia om. För tillfället verkar det vara ett "dödläge" där såväl KO som olika grupptalan avvaktar Volkswagens aviserade åtgärder.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare