FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/11/2019

Stämma en person på ytterligare skadestånd

Hej, jag undrar om man kan stämma någon som man vunnit mot I en rättegång där den andra parten fick ett fängelsestraff och skadestånd som följd. Kan man då alltså ändp stämma personen på ytterligare skadestånd när den har kommit ut från fängelset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Nej, vanligtvis går det inte att ta upp ett mål till domstol som redan avgjorts och fått rättskraft (slutligen avgjorts) i domstol på nytt. Detta kallas res judicata och framgår i 17 kap 11 § 1 st Rättegångsbalken för tvistemål samt 30 kap 9 § Rättegångsbalken för brottmål som säger att en så kan inte samma brottsgärning testas i domstol igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare