FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/06/2018

Stadfäst förlikning

Vad betyder det när man ingår Stadsfäste med förlikning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

När parter i ett tvistemål ingår förlikning med hjälp av domstolen kan domaren därefter på parternas begäran stadfästa förlikningen genom dom, 17 kap 6 § rättegångsbalken. En förlikning som blir stadfäst får s k rättskraft, vilket innebär att den aktuella tvisten inte kan tas upp till prövning på nytt, utan tvisten är slutligt avgjord.

I praktiken innebär detta att en stadfäst förlikning kan användas som exekutionstitel, vilket innebär att den går att begära verkställd hos Kronofogdemyndigheten. I och med att domen får status som en dom blir den även offentlig och möjlig för allmänheten att ta del av.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare