Spridningskravet vid förtal

Hej!

Jag vore mycket tacksam för en synpunkt på spridande av förtal.

Person A (som inte har egen dator) ringer upp person B och ber denne att skicka ett mail till person C (som i det här fallet är jag själv, [borttaget]).

I mailet sägs att jag har begått en brottslig handling (förstörelse av informationsskyltar

vid fornminnet [borttaget] 2018.)

Vidare är jag uppviglad av person D och E (två namngivna arkeologer i Skåne),

att jag är galen och att jag handlar på order av "uppdragsgivare" (inte namngivna)

Att jag har delat ut flygblad (hur nu det kan vara olagligt? Vilket jag inte gjort, däremot

pratat med besökare som jag guidar vid [borttaget]) och att jag talat om för besökarna att A´s informationstavla är "fullständigt galen".

Är person B´s vidarebefordrade mail spridande av kränkande förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är av flera anledningar nej. Jag nöjer mig dock med att ange en sådan: Mailet var riktat till dig. Då är det inte förtal, eftersom det för förtal krävs spridning av uppgifterna till andra personer än den förtalade. Som jag har förstått saken har person C på person A:s begäran endast skickat mailet till dig, och inte till någon annan. Det är inte förtal. Däremot vore själva uppgifterna i sig att betrakta som tillräckligt allvarliga för att de ska anses nå upp till kriterierna i 5 kap. 1 § brottsbalken (där förtal regleras), men saken faller alltså på den bristande spridningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare